یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳
موسسه جهاد توسعه

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سامانه‌های نوین آبیاری در طرح‌های عملیاتی آب و خاک اجرایی می‌شود

نادرعلیزاده مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی در معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی موسسه جهاد توسعه با اشاره به ابعاد گسترده و اثربخش اجرای طرح های ملی آب و خاک و پروژه بزرگ از ابخیز تا جالیز، گفت: در یک هم افزایی مطلوب بین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهادکشاورزی و بسیج سازندگی و با همکاری و تعاملات گسترده با ادارات کل جهاد کشاورزی استان ها، طرحی در قالب مدیریت جامع آبخیزداری با عنوان «از آبخیر تا جالیز» تصویب و به مرحله اجرا در آمده است.
وی ادامه داد: در این طرح در بالادست قنوات طرح و اقدامات آبخیزداری انجام شده و سپس به مرمت و نوسازی و بازسازی قنوات پرداخته می شود. پس از این اقدام در داخل مزارع و زمین های کشاورزی طرح های عملیاتی آب و خاک و سامانه های نوین آبیاری اجرا خواهد شد.
علیزاده با بیان دستاوردهای ارزشمند این طرح، یادآور شد: هدف نهایی در اجرای این طرح بزرگ، دو موضوع مهم است؛ یکی حفظ منابع پایه با توجه به شرایط جوی و اقلیمی و کاهش بارش در مناطق شرقی و برخی استان هاست چراکه در این شرایط قنوات به عنوان یک منبع و میراث فرهنگی – اقتصادی – اجتماعی در پایداری جوامع روستایی مورد توجه قرار گیرد ودیگر آنکه بتوانیم با اقداماتی که در بالادست در موضوع قنوات صورت می پذیرد، از منابع آب موجود و منابع خاک بهره برداری مناسبی داشته باشیم.
مشاور معاون وزیر در معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به ثمرات تحول آفرین اجرای طرح جهادی آبخیز تا جالیز با مشارکت وزارت جهادکشاورزی و بسیج سازندگی، اظهار داشت: این طرح در ۳۲ استان پایه گذاری اولیه انجام شده و در۲۱ استان وارد مرحله اجرایی و عقد قرارداد بین ادارات جهادکشاورزی استانی و نمایندگان قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی انجام شده و وارد فاز اجرایی و عملیاتی طرح شده است. در سایر استان ها نیز این موضوع در حال نهایی شدن و اجراست و به فضل الهی در سالهای آتی و برنامه هفتم توسعه این طرح در حوزه های آب و خاک کشور استمرار خواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *