یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳
موسسه جهاد توسعه

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آغاز فعالیت‌های قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهادکشاورزی

مولد شهر کشاورزی
به گزارش روابط عمومی موسسه جهاد توسعه، رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: سفر اول اعضای کمیته به آذربایجان شرقی را شناسایی و اشراف اولیه بر پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی استان و شروع رفت‌وآمدهای بعدی به‌منظور ظرفیت‌های ایجادشده با شکل‌گیری این قرارگاه دانست و گفت: ما در شرایط کنونی با بحران‌های مختلفی مانند بحران آب و جنگ‌های منطقه‌ای مواجه هستیم که گاهی به دلیل وابسته بودن ما به این حوزه‌ها به ایجاد تهدید امنیت غذایی برای کشور منجر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه جهاد توسعه، فعالیت های قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهادکشاورزی در شمالغرب کشور به صورت رسمی در تبریز آغاز شد.
رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: سفر اول اعضای کمیته به آذربایجان شرقی را شناسایی و اشراف اولیه بر پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی استان و شروع رفت‌وآمدهای بعدی به‌منظور ظرفیت‌های ایجادشده با شکل‌گیری این قرارگاه دانست و گفت: ما در شرایط کنونی با بحران‌های مختلفی مانند بحران آب و جنگ‌های منطقه‌ای مواجه هستیم که گاهی به دلیل وابسته بودن ما به این حوزه‌ها به ایجاد تهدید امنیت غذایی برای کشور منجر می‌شود.
محمدهادی حاج محمد افزود: مهم‌ترین راهکار برای اینکه بتوانیم از این شرایط عبور کنیم خودکفایی است مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری هم در سخنرانی‌های خود بر حرکت به سمت خودکفایی کالاهای اساسی تأکید کرده‌اند راهکاری که برای رسیدن به خودکفایی در زمان محدود در شرایطی که دائماً با بحران‌های مختلف مواجه هستیم راه‌های دانش‌بنیان است. تأکید مقام معظم رهبری بر این موضوع در سخنرانی اخیر و سخنرانی آغاز سال جدید که برای اولین بار یکی از حوزه‌های تخصصی و وزارتخانه‌ها را مورد اشاره قرار می‌داد، بدین معناست که حوزه کشاورزی باید مورد اهمیت و تأکید قرار گیرد و این نشست‌ها نیز به همین منظور و دانش‌بنیان سازی بخش کشاورزی صورت می‌گیرد. 
وی اظهار داشت: معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در ۱۰ سال اخیر که پیشران حوزه دانش‌بنیان در کشور بوده است اقدامات متعددی انجام داده است در حال حاضر حدود ۶ الی ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجادشده که از این تعداد به‌صورت خوش‌بینانه ۳۰۰ شرکت در حوزه دانش‌بنیان بخش کشاورزی مشغول فعالیت است نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد این است که این شرکت‌ها چه میزان از حوزه اقتصاد را در اختیاردارند.
رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی برای دانش‌بنیان ساختن حوزه کشاورزی با اشاره به رویکردهای اکو سیستمی اظهار داشت: اکوسیستم سلامت در کشور را به‌عنوان اکوسیستم نسبتاً موفق در این زمینه دانش‌بنیان در نظر گرفت که همه بازیگران این حوزه در کنار یکدیگر مشخص جمع شده و کل زنجیره آموزش، تحقیقات، بازار، صنعت و بیمارستان در آن ایجاد گشته است که منافع همسویی نیز با یکدیگر دارند؛ اما در حوزه صنعت و وزارت علوم این اتفاق صورت نگرفته و طرح‌های تعریف‌ شده تحت عنوان ارتباط صنعت و دانشگاه نیز عملاً موفق نبوده است. در این میان حوزه بخش کشاورزی به دلیل شباهت‌هایی که با اکوسیستم سلامت دارد از پتانسیل بالایی برای دانش‌بنیان شدن برخوردار می‌باشد زیرا دانشگاه‌های ارزش آفرین کشاورزی مانند سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ظرفیت بالایی از اعضای هیئت‌علمی در اختیار دارد که می‌توانند در این حوزه ایفای نقش‌نمایند و در کنار کشاورزان و مزارع، نفع مشترک خلق نمایند.
حاج محمد با اشاره به آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان کشاورزی اظهار داشت: هدف ما در وزارت جهاد کشاورزی باید این باشد که منافع بازیگران را به منافع سازمان که همان خودکفایی است گره بزنیم یعنی منافع اعضای هیئت‌ علمی باید با منافع کشاورز و درنهایت منافع سازمان یکی شود این نگاه اکوسیستمی در سازمان تحقیقات موجود است و برای پیگیری اجرای آیین‌نامه حمایت از تولیدات دانش‌بنیان اولین شرح وظیفه تعریف‌ شده برای قرارگاه است این آیین‌نامه ظرفیت‌های بسیار خوبی همانند مزارع الگو و دهکده‌های نوآوری ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر این اینکه حوزه دانش‌بنیان در بخش کشاورزی متفاوت با بخش صنعت و IT است، گفت: حوزه کشاورزی دانش‌بنیان الزاماً حوزه با فناوری بالا نیست و شاید در حوزه با فناوری‌های سطح پایین‌تر جای گیرد برای مجوزهای دانش‌بنیان شدن مجموعه‌های کشاورزی را نیز ابزاری برای پیشبرد این هدف دانست چراکه این مجموعه‌ها با ابداعات و نوآوری‌ها می‌توانند به افزایش بهره‌وری کمک کنند.
رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناطق مختلف برای ایجاد تحول، بیان کرد: در حال حاضر در حال تعریف طرح‌های پیشران هستیم که نگاه زنجیره‌ای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در آن‌ها اتفاق افتد و در بستر پارک‌ها یا دهکده‌های نوآوری که در حال شکل‌گیری است، این ظرفیت‌ها شناسایی خواهد شد.
وی در مورد بحث حمایت وزارت جهاد کشاورزی از دانش‌بنیان‌ها افزود: درصورتی‌که بتوان نظام حمایتی خوبی در این بخش تعریف شود موجب سرریزی دانش‌بنیان از بخش صنعت به بخش کشاورزی خواهد شد. چراکه بسیاری از طرح‌های دانش‌بنیان صنعت قابلیت به‌کارگیری در بخش کشاورزی را دارا می‌باشند ازجمله این طرح‌های حمایتی می‌توان به بحث‌های تسهیلات ارزان‌قیمت برای بهره‌برداران کشاورزی که از محصول دانش‌بنیان استفاده می‌نمایند و تسهیلات ارزان‌قیمت برای مجموعه‌های سرمایه‌گذار مشتاق به ورود به حوزه دانش‌بنیان اشاره کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: نیازمندی‌های دانش‌بنیانی در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی را توسط همکاران تلاشگر سازمان جهاد کشاورزی وادارات تابعه احصاء کرده و در اختیار مراکز رشد و دانشگاه‌ها قراردادیم تا هرچقدر که بتوانند بخش کشاورزی را یاری کنند.
اکبر فتحی افزود: نقش جهاد سازندگی در حوزه پشتیبانی جنگ و محرومیت‌زدایی از روستاها بی‌بدیل بوده است و در حال حاضر نیز در سفر به روستاهای اقصی نقاط کشور همچنان برخی از آثار فعالیت‌های جهاد سازندگی سابق را می‌توان مشاهده کرد که جا دارد از مجموعه جهاد سازندگی سابق قدردانی شود که بعد از ادغام با سازمان کشاورزی مأموریت آن به سمت احیای اقتصاد کشاورزی در روستاها تغییر پیدا کرد تا علاوه بر توسعه کالبدی روستاها و ایجاد زیرساخت‌های لازم به تحول اقتصاد روستاها نیز پرداخته شود که این امر در مأموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها گنجانده‌شده است.
وی افزود: قرارگاه تحول اداری، نوآوری و پیشرفت، جزو قرارگاه‌های مهم بخش کشاورزی است که می‌تواند اقدامات بسیار مثبتی در جهت اقتصاد کشاورزی انجام دهد نیز برای فعالیت‌های جهاد سازندگی سابق تلقی شود.
وی اظهار داشت: اگر بتوانیم عملکرد در واحد سطح و واحد حجم را افزایش دهیم بدون استفاده از دانش و علوم جدید و ارقام اصلاح‌شده و تکنیک‌های زراعی و باغی امکان‌پذیر نیست، درواقع در بهبود وضعیت معیشت کشاورزان و دامداران تأثیرگذار شده‌ایم اگر این مهم اتفاق افتد، غرض اصلی از ادغام دو سازمان که همان تأثیرگذاری در اقتصاد کشاورزی و اقتصاد روستا بود نیز محقق شده است. طبیعتاً یکی از رسالت‌های اصلی بخش کشاورزی این است که بتواند در راستای ایجاد امنیت غذایی با استفاده از علوم و فن‌آوری‌های جدید میزان تولید را افزایش دهد.
فتحی در ادامه افزود: باید توجه کرد که ما با محدودیت منابع هم در بعد منابع آبی و هم در بعد منابع خاکی مواجه هستیم لذا چاره‌ای جر این نیست که به سمت دانش حرکت کرده و با همین منابع محدود غذای موردنیاز جمعیت رو به رشد انسانی را تأمین نماییم یعنی از یکسو با افزایش جمعیت مواجه هستیم و از سوی دیگر منابع در حال تخریب و از بین رفتن است.
وی افزود: در  آذربایجان شرقی و غربی با توجه به‌واقع شدن در حوضه دریاچه ارومیه، محدودیت منابع آب به‌عین قابل‌لمس است. درواقع یکی از حوضه‌های اصلی آبریز منطقه از دسترس تولید خارج‌شده درحالی‌که باید غذای موردنیاز جمعیت رو به رشد آن تأمین گردد لذا باید در دو حوضه دیگر به سمت دانش و علوم جدید حرکت کرده و با استفاده از دانش بتوانیم غذای موردنیاز را تأمین کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تأکید بر تأثیر و نقش سازنده و مثبت قرارگاه در بخش کشاورزی در استان‌های شمال غرب تصریح نمود: جنگی که بین دو کشور اوکراین و روسیه اتفاق افتاد و امنیت غذایی دنیا را با تهدید مواجه نمود؛ حتی مخالفان خودکفایی در تأمین امنیت غذایی به هر قیمتی را به این نتیجه رساند که در داخل کشور حداقل در مورد کالاهای استراتژیک باید متکی‌به‌خودمان باشیم تا با وقوع جنگی بین‌المللی امنیت غذایی داخل کشور دچار مشکل نشود و این امر نیز محقق نخواهد شد مگر با استفاده از دانش جدید؛ چیزی که مورد تأکید مقام معظم رهبری در سخنان آغاز سال جدید بود که به‌حق به عقب ماندن بخش کشاورزی نسبت به بخش‌های صنعت و خدمات در زمینه دانش‌بنیان اشاره نمودند لذا از همان ابتدای سال خود را مکلف دانسته و نیازمندی‌های دانش‌بنیانی در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی را توسط همکاران تلاشگر سازمان جهاد کشاورزی وادارات تابعه احصاء کرده و در اختیار مراکز رشد و دانشگاه‌ها قراردادیم تا هرچقدر که بتوانند بخش کشاورزی را یاری کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط