شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
موسسه جهاد توسعه

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آبخیزداری و احیای قنوات؛ طرح ویژه دولت سیزدهم در بخش کشاورزی

موسسه جهاد توسعه از اجرای طرح آبخیز تا جالیز در ۱۹ میلیون هکتار اراضی و احیای بیش از ۱۰ هزار رشته قنات خبر داد. این طرح با هدف تامین آب کشاورزی پایدار با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و سازمان بسیج سازندگی انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه جهاد توسعه، عملیات اجرایی این طرح در هفته مبارک بسیج سال ۱۴۰۲ آغاز شده است. در همین راستا، جلسه‌ی بررسی روند پیشرفت با حضور سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین، آبرومند دبیر قرارگاه امام حسن مجتبی(علیه السلام)، دکتر عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، دکتر صفدر نیازی معاون آب و خاک وزیر کشاورزی، دکتر محمد هادی حاج محمد مدیرعامل موسسه جهاد توسعه و زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی برگزار شد.
در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور فرماندهان سپاه های استانی و رده های استانی بسیج سازندگی،سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان ها انجام شد، روند پیشرفت و مشکلات طرح مورد بررسی قرار گرفت. فرماندهان سپاه های استانی از اقدامات انجام شده و برنامه های آتی در حوزه آبخیزداری و آب کشاورزی گزارش دادند.
سردار سلیمانی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اهمیت آبخیزداری در تامین آب شرب و کشاورزی پایدار، از همکاری و هماهنگی بسیج، سپاه، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در اجرای این طرح قدردانی کرد.
وی همچنین از فرماندهان سپاه های استانی خواست تا با استفاده از ظرفیت های بسیج و گروه های جهادی، طرح را با سرعت و کیفیت بالا ادامه دهند.
نیازی معاون آب و خاک وزیر کشاورزی نیز از تلاش های موسسه جهاد توسعه برای تامین اعتبارات طرح ابراز امیدواری کرد و گفت: این طرح یکی از بزرگترین طرح های آبخیزداری در کشور است که با همت بسیج و سپاه اجرا می شود. وی از فرماندهان سپاه های استانی خواست تا طرح را منوط به تامین اعتبار نکنند و با اعتماد به نفس و ایثار و فداکاری به اجرای طرح بپردازند.
نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی نیز ضمن اشاره به اهمیت طرح ، طرح کاشت یک میلیارد درخت را جزو عملیات بیولوژیک آبخیزداری دانست و بر مشارکت بسیج در این طرح عظیم تاکید نمود.
وی افزود: این طرح باعث افزایش سرسبزی و تنوع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می شود و به حفظ محیط زیست کمک می کند.
حاج محمد مدیرعامل موسسه جهاد توسعه با اشاره به ان نکته که اجرای طرح به این حجم در کشور بی سابقه بوده است، افزود: برای اجرای طرح نیاز است استانها فعالیت و همکاری بیشتری داشته باشند.
حاج محمد گفت: جهت مدیریت طرح سامانه ای پیش بینی شده است که در حال تدوین می باشد. با همکاری استان ها مدیریت طرح و ارائه گزارشات و بارگذاری مستندات در سامانه باعث تسریع در روند اجرایی پروژه ها می شود. سردار زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی نیز آمادگی کامل جهادگران بسیج سازندگی در تحقق اهداف طرح را اعلام کرد و افزود: در استانهای مختلف با کلنگ زنی سردار سلیمانی شروع عملیات اجرایی در سایه تعامل مناسب و حمایت عزیزان منابع طبیعی و جهادکشاورزی و نقش آفرینی گروه های جهادی به صورت مردم پایه آغاز شده است.
گفتنی است طرح عظیم آبخیز تا جالیز به منظور آبخیزداری ۱۹ میلیون هکتار اراضی و احیای بیش از ۱۰هزار رشته قنات و پایین دست مانند: انتقال آب و احداث منابع کوچک تامین آب طی مدت ۳ تا ۵ سال با نقش آفرینی گروه های جهادی و مردم‌پایه تعریف شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *